Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Αναζήτηση μάθησης | το πρόγραμμα q2l

Το χάσμα των γενεών σε ό,τι αφορά τις νέες τεχνολογίες είναι γνωστό και όλο μεγαλώνει. Ο κόσμος αλλάζει με μεγάλη ταχύτητα, τα παιδιά ανακαλύπτουν και μαθαίνουν πολλά πράγματα μόνα τους και οι γονείς αδυνατούν να παρακολουθήσουν. Ούτε η σχέση μεταξύ του μαθητού, του δασκάλου και της γνώσης έχει αλλάξει: ο δάσκαλος συνεχίζει να είναι ο μοναδικός πομπός γνώσης ενώ τα παιδιά δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να βρουν νόημα στο σχολείο. Οι μαθητές δεν ενδιαφέρονται, οι διδάσκοντες κατά μέσο όρο ακόμα λιγότερο και η πολιτεία με τις απογοητευτικές και σκανδαλώδεις ενέργειες-πυροτεχνήματα είναι ξεπερασμένη ενώ η διδασκαλία δεν έχει καταφέρει να ενσωματώσει με συστηματικό τρόπο τις νέες τεχνολογίες. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο στον εξοπλισμό αλλά κυρίως στην ουσιαστική κατάρτιση των εκπαιδευτικών και στην έλλειψη προσωπικής τους πρωτοβουλίας.

Στην Αμερική τώρα, η Katie Salen, πρωτοπόρος στα θέματα εκπαίδευσης και διευθύντρια του οργανισμού Institute of Play, είναι υπέρμαχος της χρήσης του παιχνιδιού και της τεχνολογίας στη δημιουργία εκπαιδευτικών προτάσεων όπου η κατάρτιση των μαθητών αναγνωρίζεται ως ίση με αυτή των καθηγητών. Το 2009 δημιούργησε στη Νέα Υόρκη και πέρσι στο Σικάγο, το σχολείο Quest to learn, ένα γυμνάσιο που είναι ανοιχτό όχι μόνο σε παιδιά από εύπορες οικογένειες και το οποίο ενσωματώνει το παιχνίδι και τις νέες τεχνολογίες στη διδασκαλία και στη μάθηση.

Έτσι μαζί με τον εκπαιδευτικό, συμμετέχει και ένας σχεδιαστής παιχνιδιών που ο ρόλος του είναι να εντάσσει παιχνίδια και αινίγματα στη διδασκαλία ενώ τα παιδιά θέτουν τους κανόνες του παιχνιδιού. Για παράδειγμα, ένα πρόγραμμα φυσικής διδάσκεται σε 10 ενότητες με τίτλο “Αόρατοι δρόμοι”  (Invisible Pathways) που μπορείτε να βρείτε εδώ σε μορφή pdf. Η διδασκαλία των επιστημών προσφέρεται για τέτοιου είδους παιγνιώδεις πειραματισμούς αλλά η Salen το προτείνει για όλα τα μαθήματα. Δείτε για παράδειγμα τον “Σπαρτιάτη στρατιώτη” (.pdf) με θέμα ιστορικό. Κάθε παιδί έχει δικαίωμα να αυτοανακηρυχθεί ειδικός, για παράδειγμα στην χαρτογραφία και έτσι να βρίσκεται στην διάθεση μιας ομάδας παιδιών που δουλεύουν ένα παιχνίδι στη γεωγραφία. Τέλος, δεν υπάρχουν βαθμοί και κατατάξεις αλλά συνεχής επιβράβευση ανάλογα με τις ατομικές προσπάθειες: τα παιδιά απλώς αλλάζουν επίπεδο ανάλογα με τις προσπάθειες που καταβάλλουν. Παράδεισος…

Πού είναι η τεχνολογία σε όλα αυτά; Ενώ θεωρούνται καθοριστικά εκπαιδευτικά εργαλεία, τα παιδιά έχουν πρόσβαση μεταξύ άλλων, σε ένα μικρό εργαστήρι αυξημένης πραγματικότητας όπως εξηγεί εδώ το βίντεο SMALLab  Ψηφιακά αντικείμενα προβάλλονται στο πάτωμα και τα παιδιά μπορούν να επιδράσουν μαζί τους καθώς σκηνοθετούν.

Σε ένα άλλο εργαστήριο, εξωσχολικής απασχόλησης, το λεγόμενο Short Circuit, οι μαθητές μπορούν να σχεδιάσουν οποιοδήποτε διαδραστικό σύστημα επιθυμούν. Ενδιαφέρον έχει η απαιτούμενη συμμετοχή του σώματος σε όλα αυτά.

Θα μπορούσε το μοντέλο αυτό να επηρεάσει την κλασσική εκπαίδευση; Ίσως να την εμπνεύσει. Έχουμε δει στο παρελθόν ιδιωτικές πρωτοβουλίες να ενσωματώνονται σε εθνικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Γιατί όχι και αυτή;

Σχολιάστε το άρθρο

Αφήστε ένα σχόλιο

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.