Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Peter Economides, Repo(we)r Greece et al.

Ο Έλληνας της διασποράς, κάτοικος Ελλάδος και «brand strategist» Peter Economides είναι γνωστός παγκοσμίως για τη συμμετοχή του σε εξαιρετικά πετυχημένες καμπάνιες διαμόρφωσης εικόνας (branding). Για παράδειγμα συμμετείχε το 1997 στην καμπάνια Τhink different της Apple, μια καμπάνια που τοποθέτησε την εταιρεία σε τροχιά διεθνούς καταξίωσης. Σε πρόσφατη ομιλία του στη Θεσσαλονίκη ο κύριος Οικονομίδης εξήγησε με εξαιρετικό και παραστατικό τρόπο το πώς βλέπει την διέξοδο από την κρίση.

Πάσχουμε πράγματι από μια άθλια εικόνα και φήμη προς το εξωτερικό. Έχουμε γίνει τα κακά παιδιά της παγκόσμιας παρέας. Και γι’αυτό είμαστε υπεύθυνοι όλοι εμείς. Βγάζουμε προς τα έξω τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε συλλογικά τους εαυτούς μας: η εικόνα που έχουν διαμορφώσει οι ξένοι για μας είναι μόνο η άκρη ενός παγόβουνου που λέγεται συλλογικός εαυτός. Χρειάζεται αυτό να ανατραπεί και να μεταμορφωθεί σε ένα μήνυμα θετικό, που εμπνέει και έχει κάτι ουσιαστικό να πει.

Το brand είναι η εικόνα που δίνεις προς τα έξω, αυτό που σκέφτονται οι άλλοι για σένα, είτε μιλάμε για οδοντόπαστα, είτε για χώρα. Περικλείει τα πάντα και τους πάντες. Όσα κάνουμε και δεν κάνουμε. Όσα λέμε και δεν λέμε. Ο τρόπος που διαχειριζόμαστε αυτήν την εικόνα είναι η διαδικασία του branding, οι αρχές της οποίας μπορούν να φανούν πολύ χρήσιμες στην περίπτωση μιας χώρας εφ’όσον το branding στηρίζεται σε κοινωνιολογικά, ψυχολογικά και ανθρωπολογικά δεδομένα.

Από την ομιλία συγκρατούμε επίσης τα εξής: το πετυχημένο branding ξεκινάει λέγοντας την αλήθεια και η αλήθεια ξεκινάει όταν αναγνωρίζεις τα λάθη σου σε όλη την έκτασή τους. Το κομβικό σημείο στο οποίο είμαστε ιστορικά ζητάει να πάμε ένα βήμα πιο πέρα και να φανταστούμε το μέλλον με θάρρος και όραμα. Ζητάει να πιστέψουμε και να εκφράσουμε τη δημιουργική τρέλλα μέσα μας και ας την έχουμε παραγκωνίσει για πολύ καιρό. Αυτή είναι η κινητήρια δύναμη που μπορεί να αλλάξει τα πάντα.

Η Ελλάδα μπορεί να γίνει ένα πετυχημένο κόνσεπτ μόνο αν συμμετέχουν όλοι. Είναι πέρα από το να δημιουργήσεις μια εικόνα που πουλάει- σαν να ήταν η η Coca-Cola- όπως είναι πέρα από το να περιορίσεις την κρίση σε μια οικονομική ανάκαμψη. Είναι να πλάσεις μια ζωντανή συλλογική εικόνα στην οποία πρώτα θα πιστέψουμε εμείς και μετά οι άλλοι και να κατεύθυνεις δραστηριότητες στην κοινωνία που θα αλλάξουν την ψυχολογία της, άρα το δημιουργικό δυναμικό της, σε μια αλληλοτροφοδοτούμενη κίνηση. Είναι ανάγκη να εμπλακούν αρχικά άνθρωποι στην ανάπτυξη αυτής της εικόνας για να διαδοθεί κατόπιν και να αποτελέσει ένα οπτικό σημείο αναφοράς, ένα πρότυπο συμπεριφοράς (όταν συναναστρέφεσαι με δημιουργικούς ανθρώπους δεν γίνεσα κι εσύ πιο δημιουργικός;).

Τα λόγια του κου Οικονομίδη είναι πράγματι σημαντικά. Διψάμε για τέτοια λόγια, είμαστε πρόθυμοι να τα ακολουθήσουμε με όλη την καρδιά μας. Και λίγο να κοιτάξεις γύρω σου συναντάς όλο και πιο συχνά το πνεύμα που τα διέπει σε πολλές μορφές.

Για παράδειγμα έχουμε μιλήσει για τον διαδικτυακό τόπο Καλά νέα που έχει βρει πολλούς μιμητές και που ουσιαστικά ανατρέπει την αρνητική, κακομοίρικη και μίζερη εικόνα της χώρας αναδεικνύοντας τα θετικά γεγονότα και τα φωτεινά ανθρώπινα παραδείγματα.

Είναι επίσης ραδιοφωνικές εκπομπές που παρουσιάζουν ανθρώπους που πίστεψαν στη δημιουργική τους δύναμη, πάλεψαν με νύχια και με δόντια γι’αυτό και παρά τις αντιξοότητες έφτασαν κάπου.

Είναι γεγονός όπως και το TEDxAthens που πρόσφατα ακούστηκε πολύ στον τύπο. Με το ετήσιο συνέδριό του πιστοποιεί ότι ο δρόμος μας είναι προς τη δημιουργικότητα και πως η χώρα έχει ήδη ένα αξιόλογο δυναμικό.

Τέλος, είναι μια πρόσφατη και ενδιαφέρουσα διαδικτυακή πρόταση, το Repo(we)rGreece, που ξεκίνησε ως πρωτοβουλία τεχνοκρατών από τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, πανεπιστημιακών και διπλωματών και συντονίζεται από το Ινστιτούτο Περιφερειακού Διαλόγου και Στρατηγικής – ΙΠΕΔΙΣ. Η ιδέα είναι να παρουσιάζει σύγχρονες αντιλήψεις και πραγματικές ελληνικές προσπάθειες σε τομείς στρατηγικού ενδιαφέροντος και επίδρασης στην κοινωνική πρόοδο της χώρας (π.χ. παιδεία, πολιτισμός). Επιζητούν να αφυπνίσουν την κοινωνία, να προσφέρουν ηθικά κίνητρα και να συμβάλουν στον επαναπροσδιορισμό της εικόνας της χώρας, εντός και εκτός συνόρων. Μια πρωτοβουλία άξια συμμετοχής και διάδοσης.

 

Γιατί το ζητούμενο είναι να βρούμε πάλι «το ζωντανό νήμα μεταξύ του τι ήμασταν, τι είμαστε σήμερα και τι θα θέλαμε να είμαστε στο μέλλον».


Το brand είναι η εικόνα που δίνεις προς τα έξω, αυτό που σκέφτονται οι άλλοι για σένα, είτε μιλάμε για οδοντόπαστα, είτε για χώρα. Περικλείει τα πάντα και τους πάντες. Όσα κάνουμε και δεν κάνουμε. Όσα λέμε και δεν λέμε.
http://www.youtube.com/watch?v=7UROWVR7Yro&feature=youtu.be&a

Σχολιάστε το άρθρο

Αφήστε ένα σχόλιο

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.