Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Ξέρεις από βέσπα;

Ομολογώ πως όχι. Ούτε και ο Βέγγος όπως φαίνεται από τη κλασσική σκηνή

Ξέρω όμως από κινηματογράφο και ο κινηματογράφος έχει λατρέψει τη βέσπα και τον αέρα της ανεμελιάς που τη συντροφεύει.

Στο «Διακοπές στη Ρώμη» έχω οδηγήσει ένα από τα παλαιότερα μοντέλα βέσπας όπου το τιμόνι ήταν μεγαλύτερο κι από ποδηλάτου με τον Gregory Peck να αγωνιά ψιλοκολλημένος επάνω μου. Έχω παρακολουθήσει τον Nanni Moretti να ξεκινά τη βόλτα του από τη via delle fornaci πάλι στη Ρώμη στο «Αγαπημένο μου ημερολόγιο», έχω δει τον Jude Law στο «Alfie» να περνά γελαστός από μπροστά μου, έχω καβαλικέψει με το πλάι, «γυναικεία», πίσω από ανέμελους νεαρούς σε κυριακάτικες βόλτες και καλοκαιρινές εξορμήσεις στην παραλία. Έχω μεγαλώσει κινηματογραφικά με τη βέσπα.

Η δημιουργία της αυθεντικής, ιταλικής παραγωγής, VESPA, που σημαίνει σφήκα, μπορεί να παραπέμπει σε εποχές ανέχειας, σε εποχές φτωχές σε υλικά μέσα αλλά πλούσιες σε ελπίδες. Από την εποχή της πρώτης της εμφάνισης το 1946 σε μια Ιταλία που προσπαθεί να επουλώσει τις πληγές της από τον πόλεμο, με μια οικονομία κατεστραμμένη, με δρόμους επίσης κατεστραμμένους από τους βομβαρδισμούς, πρωταγωνιστεί στην καθημερινή ζωή αλλά και σε πολλές ταινίες -δεν είναι τυχαίο ότι μετά την προβολή της ταινίας «Διακοπές στη Ρώμη» το 1953 οι πωλήσεις ξεπέρασαν τις 100.000 όταν το 1947 ήταν 2.500 κομμάτια-.

Οι Ιταλοί αρχικά αλλά και όλος ο κόσμος τη λάτρεψαν γιατί ήταν προσιτή στην τιμή, οικονομική στην κατανάλωση και στη συντήρηση. Άλλωστε αυτή υπήρξε και η φιλοσοφία του σχεδιασμού της από την PIAGGIO. Άσε που χάριζε ένα υπέροχο αίσθημα ελευθερίας μακριά από στριμώγματα στα τραμ, στα λεωφορεία και στα ασφυκτικά ωράριά τους.

Όταν η άνοδος του βιοτικού επιπέδου επέτρεψε την απόκτηση ολοένα και περισσότερων Ι.Χ αυτοκινήτων, με τις επακόλουθες συνέπειες και τα μποτιλιαρίσματα στους δρόμους εκτιμήθηκε και η ευελιξία της.

Η βέσπα, αγαπήθηκε και αγαπιέται, τραγουδήθηκε από τον Φώτη Πολυμέρη «Το βεσπάκι, το κορίτσι μου και «γω», στη δε ταινία με τον Κώστα Βουτσά «Το θύμα» ακούμε «Το παιδί μας έπεσε κάτω απ’τη βέσπα», μια παρωδία των κλαψιάρικων ινδοτσιφτετελιών που κατακλύζανε τα τζουκ μποξ την δεκαετία του ’60.

Α! και κάτι ακόμα. Παλαιότερα, στην Ελλάδα βέσπα χαρακτηρίζαν το κάθε λογής μηχανάκι χαμηλού κυβισμού έτσι, κάθε φορά που γελάω βλέποντας τον Βέγγο, στο τιμόνι μιας διαφορετικής μάρκας, να ρωτά εναγωνίως «Ξέρεις από βέσπα;» νοιώθω πως κάτι έμαθα παραπάνω.

Σχολιάστε το άρθρο

  • Ναι! Μου άρεσε το άρθρο και πολύ μάλιστα! Μου αρέσουν οι βέσπες, τα έργα που αναφέρονται (εκτός από τον Βέγγο) και «το παιδί μας έπεσε κάτω απο τη βέσπα…κοινωνία ψεύτρα» μου θυμίζει παιδικά μου παιχνίδια. Ευχαριστούμε Μαριάννα!
    Α, και να συμπληρώσω όλο το «κίνημα» των Mods στην Μ.Βρετανία, που «επίσημο» όχημά τους ήταν η βέσπα και οι παραλλαγές της.

  • Πολυ ωραια ιδεα το αρθρο και η βεσπα, Lambretta ή αλλη.
    Ειχα κανει πολλες διαδρομες ως παιδι. Ηταν το μεταφορικο μας μεσον πριν το Skoda του Βεγγου:-)
    Να προσθεσω και το βιβλιο του Εκο the cult of vespa οπου παρουσιαζει αυτην την κοινωνικη επανασταση-οχημα.
    Ευχαριστουμε Μαριαννα.

  • Μαριάννα Καραβασίλη

    Πόσα πράγματα ακόμη υπάρχουν γύρω από την βέσπα που τα αγνοούσα. Ευχαριστώ για τις πληροφορίες. Λέτε να κάνουμε και ένα δεύτερο αφιέρωμα;

Αφήστε ένα σχόλιο

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.