Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Το μέλλον της αφήγησης (storytelling)

future_of_storytelling

Ενστικτωδώς ξέρετε ότι οι άνθρωποι αγαπούν τις ιστορίες και αντιδρούν καμιά φορά σ’ αυτές με έντονη συναισθηματική φόρτιση. Το αρχικό κινούμενο σχέδιο στο βίντεο που ακολουθεί αφηγείται την ιστορία ενός παιδιού 2 ετών με καρκίνο σε τελική φάση, και του πατέρα του. Αποτέλεσε το πλαίσιο μιας μελέτης για τον τρόπο που ανταποκρίνεται ο ανθρώπινος εγκέφαλος σε μια αποτελεσματική αφήγηση. Ο βασικός ερευνητής, ο Δρ Πωλ Zακ, πρωτοπόρος στον ανερχόμενο τομέα της νευροοικονομίας, εξερεύνησε την αντίδραση του εγκεφάλου εκατοντάδων ανθρώπων και ποια ήταν η νευρωνική δραστηριότητά τους ως αντίδραση στην ιστορία του μικρού Μπεν.

Αυτό που ανακάλυψε είναι απλό: ακόμα και αν η αφήγηση δεν είναι σύνθετη, ακόμα και αν η ιστορία είναι ελκυστική, αν ακολουθεί την κλασσική δραματική καμπύλη (που περιγράφει ο Γερμανός δραματουργός Gustav Freytag), μπορεί να προκληθούν έντονα συναισθήματα ενσυναίσθησης που συνδέονται με την έκκριση νευροχημικών ουσιών όπως είναι η κορτιζόλη και η οξυτοκίνη (περιγράφονται συνήθως ως ορμόνες της ευχαρίστησης, της αγάπης και της ενσυναίσθησης). Αυτές οι εγκεφαλικές αντιδράσεις με τη σειρά τους μεταφράζονται σε πράξη και στη μελέτη του Δρ Ζακ, σε γενναιόδωρες χρηματικές δωρεές.

Αντιθέτως, οι ιστορίες που δεν ακολουθούν το δραματικό τόξο της δράσης, κορύφωσης, επιλόγου και ανεξάρτητα του αν είναι εξαιρετικά χαρούμενες, προκαλούν λίγη ή καθόλου συναισθηματική ή χημική αντίδραση και μεταφράζονται σε ανάλογη έλλειψη δράσης.

Τα συμπεράσματα αυτά έχουν φυσικά σημαντικές επιπτώσεις για τον ρόλο της αφήγησης σε πολλούς επαγγελματικούς ή δημόσιους τομείς. Μια φορά κι έναν καιρό λοιπόν…

Σχολιάστε το άρθρο

  • The video was very interesting, however a worrying question was raised to me , can storytelling be used only for the right reasons?
    In most cases it has been used as a manipulative instrument from advertising companies to charity organizations .
    When a storytelling is accompanied with transparency, there lies the key to engage people in philanthropy.

    • Φαίδρα Σίμιτσεκ

      Καλησπέρα Ξένια,

      έχεις δίκιο σε αυτό που λες περί αλήθειας και διαφάνειας σε σχέση με τη φιλανθρωπία.

      Το ενδιαφέρον για μένα είναι ότι η αφήγηση – ο τρόπος να λες κάτι – μπαίνει σε όλους τους κλάδους -στη διαφήμιση, στην επικοινωνία, στο μάρκετιγκ, στη διαχείριση της γνώσης κτλ- και αποκτά ακόμα περισσότερη δυναμική με όλα τα ψηφιακά μέσα που διαθέτουμε και μπορούν να συνδυαστούν.
      Επίσης, η αφήγηση εισάγει ένα υποκειμενικό στοιχείο που με γοητεύει πολύ, έχει διαθεματικό χαρακτήρα και αγγίζει συναισθηματικά. Κάτι αληθινό δεν μπορεί να μην υπάρχει εκεί.

Αφήστε ένα σχόλιο

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.