Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

«Όλοι σ’αυτόν τον τόπο έπαθαν»*

*του Α. Κοτζιά : “Ιαγουάρος”

Η κατάρρευση του Μετώπου στην Αλβανία, η ιταλική κατοχή και ακολούθως η αδυσώπητη γερμανική κατοχή έκαναν το κίνημα της αντίστασης να φουντώσει και να εκφραστεί με τον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα των ελλήνων απέναντι στον κατακτητή.

Ωραίο ξεκίνημα μιας έκθεσης γυμνασιακού επιπέδου και αποσπασματικής ανάγνωσης της ιστορίας. 70 χρόνια μετά όμως, ξέρουμε καλά και τη συνέχεια, η χώρα μπορεί να απελευθερώθηκε από την Κατοχή αλλά ο εμφύλιος σκίασε αυτή τη χαρά και άφησε βαρύ το στίγμα του στην Ελλάδα. Η λογοτεχνία, με την ευαισθησία της, καθίσταται αρωγός στο ξανακοίταγμα αυτής της ζοφερής περιόδου.

Η λογοτεχνία που κρατήθηκε μακριά από τις ιαχές μισαλλοδοξίας, οι οποίες ελλοχεύσανε στο θυμικό των φανατισμένων, αφουγκράστηκε το βογγητό των ανωνύμων, τη ματαίωση των οραμάτων, το βουβό κλάμα των πονεμένων κάθε πλευράς. Σε απόσταση από κάθε είδους απόχρωση και κομματικές παρωπίδες εστίασε στην ανθρωποκεντρική παρουσίαση γεγονότων και ιστοριών, αφήνοντας για τους στρατευμένους συγγραφείς της μιας ή της άλλης πλευράς τις θριαμβολογίες, τον καταγγελτικό λόγο και τα πολιτικά πάθη. Έτσι απογυμνωμένη αυτή η λογοτεχνία έφερε στο φως τις πληγές που άνοιξε ο εμφύλιος όχι μόνο στα πεδία των μαχών, στις ράχες των βουνών, στα χωριά ή στα στενά των πόλεων αλλά κυρίως αυτές που άνοιξε στις τοπικές κοινωνίες, στις γειτονιές των μεγαλουπόλεων, στις οικογένειες τις ίδιες.

Συγγραφείς όπως ο Θανάσης Βαλτινός, ο Αλέξανδρος Κοτζιάς, ο Δημήτρης Πετσετίδης, ο Διονύσης Χαριτόπουλος, ο Δημήτρης Χατζής κατέγραψαν με το έργο τους τις αλλεπάλληλες ουλές που άφησε ο Εμφύλιος στο σώμα της ελληνικής κοινωνίας.

httpscdn.ianos.grmediacatalogproductcache1image650x65017f82f742ffe127f42dca9de82fb58b11515f321ac-6acd-46f0-9226-e025d882c8c6_4.jpg

Η αριστοτεχνική νουβέλλα μάλιστα του Αλέξανδρου Κοτζιά “Ιαγουάρος” συγκίνησε τόσο την Κατερίνα Ευαγγελάκου που την μετέφερε στον κινηματογράφο (1994), όσο και τον Θεόδωρο Εσπίριτου που την ανέβασε στο θέατρο (2009). Ο ασθματικός τρόπος γραφής, οι κομμένες συλλαβές και η κατακερματισμένη υπόθεση, τα σπαράγματα αφηγήσεων και αναδρομών, η παραληρηματική συμπεριφορά των δυο ηρωίδων και η τελική απόγνωσή τους μπροστά στο ξανακοίταγμα των γεγονότων, υπερβαίνουν τις γραμμές ανάμεσα σε νικητές και ηττημένους και οριοθετούν αυτό που υπήρξε ο εμφύλιος για τους περισσότερους ανθρώπους. ‘Ενα ολοκληρωτικό αναποδογύρισμα της ζωής τους.

Σχολιάστε το άρθρο

Αφήστε ένα σχόλιο

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.