Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Ο καταιγισμός της τηλεοπτικής αρχιτεκτονικής

Τον τελευταίο καιρό είναι πολύ του συρμού οι τηλεοπτικές εκπομπές «αρχιτεκτονικής» που υπόσχονται την ανακατασκευή των σπιτιών.

Η αρχή έγινε στο εξωτερικό και όπως ήταν αναμενόμενο, ξεπήδησαν κλώνοι και στην Ελλάδα. Εδώ βέβαια σκόνταψαν σε μερικά εμπόδια. Η πολεοδομική νομοθεσία, το μεγάλο κόστος κατασκευής και η χρονοβόρα διαδικασία περιόρισαν τις εκπομπές σε εύρος μερικών δωματίων ή στην επισκευή κάποιου ήδη υπάρχοντος κτιριακού κελύφους.

Οι οικογένειες που επιλέγονται δεν μπορούν να επισκευάσουν ή να επιπλώσουν μόνες τους το σπίτι στο οποίο ζουν.  Πολύ σωστό το κριτήριο αυτό γιατί υπάρχει και η ανθρώπινη διάσταση. Απέχει πολύ όμως από το να καταντά η εκπομπή φτηνό ριάλιτι όπως τείνει να γίνει.

Ο σχεδιασμός ενός σπιτιού οφείλει να είναι προϊόν συζήτησης μεταξύ σχεδιαστή και χρήστη. Ο σχεδιαστής παρεμβαίνει δημιουργώντας τις χωρικές ιδιότητες εκείνες που ο χρήστης τελικά θα μετατρέψει σε ένα οικείο περιβάλλον για να στεγάσει τη ζωή του.  Σε αυτές τις εκπομπές βλέπουμε τι γίνεται όταν ένας σχεδιαστής καλείται να δημιουργήσει κρίνοντας περισσότερο από το τι θα άρεσε στο χρήστη παρά από το τι πραγματικά του αρέσει, πολύ απλά γιατί ο χρήστης βρίσκεται κάπου αλλού.  Η αρχιτεκτονική που παρουσιάζεται είναι ένα διαφημιστικό προϊόν βιτρίνας, το οποίο βασίζεται στους χορηγούς που ουσιαστικά εξοπλίζουν το χώρο.

Έτσι σε αυτές τις εκπομπές βλέπουμε χώρους- φιγουρίνια από περιοδικά που παραπέμπουν σε οτιδήποτε άλλο πλην μιας κατοικίας. Με εξοπλισμό που πολύ συχνά είναι πολύ δύσκολο να συντηρηθεί ή να λειτουργήσει ως έχει.

Τελικά τι είναι αυτό που προβάλλεται; Προβάλλεται ο πόνος μιας οικογένειας και  ένα σπίτι για κατάλογο επίπλων και διακοσμητικών. Είναι αυτό Αρχιτεκτονική ή ένα κακέκτυπο για τις ανάγκες μιας τηλεοπτικής παραγωγής; Είναι τελικά και η Αρχιτεκτονική ένα προϊόν προς κατανάλωση;

 

Σχολιάστε το άρθρο

  • Καλημερα. Ωραία η τοποθέτηση. Εκτιμώ πως το μόνο που προβάλλεται είναι απλώς ένα ριάλιτι. Οι σκοποί που εξυπηρετούνται αφορούν την παραγωγή κ τα μηχανάκια τηλεθέασης και μικρή σχέση έχουν με την αρχιτεκτονική κ την λειτουργικότητα. Το μόνο καλό είναι πως πλάι στον βασιλικό ποτίζεται κ η γλάστρα με αποτέλεσμα κάποιοι φουκαραδες μεροκαματιάρηδες να αποκτήσουν ένα καλύτερο σπιτικό για να μένουν.

  • petroulasep

    Αντώνη κατ’αρχήν σε ευχαριστώ.
    Ναι ενδεχομένως να έχεις περισσότερο δίκιο για το ριάλιτυ περισσότερο σε ό,τι αφορά την αυθεντική έκδοση, την αμερικάνικη. Τα τηλεοπτικά στάνταρ φαίνεται ότι διαφέρουν πάρα πολύ στην Ελλάδα σε σχέση με τις ΗΠΑ και για αυτό το λόγο διατηρείται σε ένα κάπως καλύτερο επίπεδο η βραδινή ζώνη που προβάλλονται οι εκπομπές. Αν προβάλλονταν λ.χ. μεσημέρι τα πράγματα να ήταν πιθανόν προς το χειρότερο.

Αφήστε ένα σχόλιο

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.