Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Erwin Blumenfeld

Η ιστορία της φωτογραφίας είναι γεμάτη από ζωγράφους που έγιναν φωτογράφοι και σπανιότερα  γράφεται από πολυτάλαντους καλλιτέχνες που εστιάζουν στη φωτογραφία.

Γεννημένος το 1897 στο Βερολίνο, ο Έρβιν Μπλούμενφελντ (Erwin Blumenfeld) κάνει το πρώτο του φωτογραφικό κολλάζ μόλις 10 ετών. Όταν χάνει τον πατέρα του στα 16 παρατάει το σχολείο γιατί  η ανάγκη να βρεί δουλειά είναι επιτακτική. Επιστρατεύεται  το 1917 στον Γερμανικό στρατό αλλά επιχειρεί το 1918 να το σκάσει στην Ολλανδία με αφορμή μία άδεια.  Το σχέδιο του αποτυγχάνει και φυλακίζεται.  Όταν απελευθερώνεται και γυρνάει στο μέτωπο, μαθαίνει  για τον θάνατο του αδελφού του στη μάχη του Βερντέν. Με το τέλος του πολέμου φεύγει για την Ολλανδια να βρεί τη μνηστή του.  Εκεί κάνει διάφορες επαγγελματικές προσπάθειες, συμμετέχει στο Ολλανδικό Ντανταϊστικό κίνημα ενώ το 1923 ανοίγει ένα μαγαζί με δερμάτινα είδη. Με την ευκαιρία μιας μετακόμισης της επιχείρησής του ανακαλύπτει έναν έτοιμο σκοτεινό θάλαμο! Αρχίζει και φωτογραφίζει τότε πελάτισσες με μοναδικό σκοπό να βγάλει λεφτά και στη βιτρίνα του καταστήματός του αλλάζει καθημερινά τα πορτραίτα που τοποθετεί ανάμεσα στις δερμάτινες τσάντες .

Ενώ χρεωκοπεί η επιχείρησή του το 1935, οι φωτογραφίες του δημοσιεύονται σ’ ένα γαλλικό περιοδικό, το Photographies και λαμβάνει μέρος σε μια έκθεση στη Nieuwe Kunstschool (Νέα Σχολή της Τέχνης στο Άμστερνταμ), μαζι με τους Grosz, Man Ray, Moholy-Nagy, Léger, Mondrian, Schwitters και άλλους! Ακολουθεί άλλη μια έκθεση στο Παρίσι και αυτό ήταν! Ο Μπλούμενφελντ μετακομίζει στη γαλλική πρωτεύουσα σαν επαγγελματίας πλέον φωτογράφος.

Το 1936 δημιουργεί μία από της πιο διάσημες εικόνες του, το Nude under Wet Veil. Η αναφορά στους Botticelli κaι Cranach είναι έντονη: ένα γυμνό δείχνει ακόμα πιο γυμνό με την τοποθέτηση ενός πέπλου να σκεπάζει το σώμα. Την ίδια χρονιά εκτίθεται η φωτογραφία «ο Δικτάτορας» που λόγω των περιστάσεων αποσύρεται  αν και το 1943 η αμερικάνικη αεροπορία θα μοιράσει εκατομμύρια αντίγραφά της!

Αρχίζει να δουλεύει για το γαλλικό Vogue τo 1938 και την επόμενη χρονιά τραβάει την πολύ γνωστή φωτογραφία μόδας που απεικονίζει ένα μοντέλο να κρέμεται στο κενό από τα κάγκελα του Πύργου του Αϊφελ!

Ξεσπάει ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος, ο Μπλούμενφελντ φυλακίζεται, αλλά καταφέρνει να το σκάσει το 1942 για τις Ηνωμένες Πολιτείες και συγκεκριμένα για τη Νέα Υόρκη όπου πιάνει αμέσως δουλειά στο Harper’s Bazaar και  αλλού. Θα γίνει Αμερικανός πολίτης το 1946.

Μέρος της δουλειάς του παρουσιάζεται στο Museum of Modern Art το 1947. Τότε θα ακουστεί πως είναι ο πιο ακριβοπληρωμένος φωτογράφος του κόσμου. Άλλες σημαντικές εκθέσεις της δουλειάς του έγιναν στο Μουσείο Rath στη Γενεύη (1979), στο Μουσείo Pompidou (1981), στο Barbican Museum (1996) και στο Hague Museum of Photography.

Τελικά ο  Μπλούμενφελντ θα καταφέρει να ενώσει  τρία ταλέντα του και να τα εκφράσει μέσω της φωτογραφίας: το γυναικείο ρούχο, την τέχνη και τη φωτογραφία.  Η προσωπική του δουλειά ήταν κυρίως σε ασπρόμαυρο, ενώ η πιο «εμπορική» όπως αυτή για τη Vogue και το Harper’s ήταν έγχρωμη. Και στους δυο τομείς θεωρείται πρωτοπόρος. Να μη παραλείψουμε το τέταρτο ταλέντο του που είναι η γραφή. Έγραψε την αυτοβιογραφία του η οποία θα εκδοθεί μετά τον θάνατό του στα γερμανικά Einbildungs Roman, Eichborn Verlag, 1998. Η αυτοβιογραφία του αυτή εξέφραζε μια έντονη ειρωνεία προς την κοινωνία.

Σχολιάστε το άρθρο

  • Λητώ Σεϊζάνη

    Μου αρέσουν πολύ οι καλλιτέχνες που μας παρουσιάζει η Ήρα. Έχουμε μάθει σχεδόν όλη την ιστορία της φωτογραφίας. Επίσης είναι ωραίο που εναλλάσσονται οι παλιότεροι με τους καινούριους. Ευχαριστούμε πολύ.

  • Φαίδρα Σίμιτσεκ

    @Ήρα. ΟΚ ενσωμάτωσα τη φωτογραφία. Από λάθος μου δεν μπήκε αρχικά. Είναι στα κόκκινα γράμματα «Πύργος του Άϊφελ».
    Είναι αλήθεια ότι η στήλη σου μας έχει γίνει συνήθεια και κάθε βδομάδα ανυπομονούμε για το νέο υλικό. Έχω μάθει τόσα πράγματα.
    Μου αρέσει επίσης να μαθαίνω για τη ζωή όλων αυτών των φωτογράφων και τα τυχαία γεγονότα που τελικά προσδιόρισαν την πορεία τους.
    Ετούτος εδώ, δεν έλαβε παράσημα και τίτλους (αν και μπήκε στο MoMΑ) αλλά είναι απίθανος.
    Να πάμε μια φορά το P&I σε καμιά έκθεση φωτογραφίας, τι λες;

  • Κάποια έκθεση θα βρεθεί για το P&I! 🙂
    Ναί. Αν και συντομεύουμε, φαίνεται πώς «τά’φερε η ζωή» για τον καθ’ένα.
    Σεβασμός λοιπόν για τον κύριο Blumenfeld… έκανε το δημοσιότερο εξώφυλλο του Vogue και την πιο ριψοκίνδυνη φωτογράφιση μόδας! Τα έργα του είχαν πολιτική άποψη την ώρα που όλοι κρατούσαν το στόμα τους κλειστό…

Αφήστε ένα σχόλιο

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.