Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Ν όπως Nadar


Πρίν ακριβώς 190 χρόνια, στις 6 Απριλίου, γεννιόταν ο Γκασπάρ Φελίξ Τουρνασόν (Gaspard-Félix Tournachon), που θα μείνει στην ιστορία ως Ναντάρ, ο φωτογράφος που θεμελίωσε το φωτογραφικό πορτραίτο σαν είδος.

Ξεκίνησε φτωχός, σαν συγγραφέας και σκιτσογράφος, και από τότε υπέγραφε τη δουλειά του ως Ναντάρ. Τα σκίτσα του αφορούσαν στα γνωστά πρόσωπα της γαλλικής πολιτικής και του πολιτισμού. Απέκτησε μεγάλη φήμη σαν σκιτσογράφος τόση που μπροστά του παρέλασε όλη η ιντελιγκέντσια της χώρας (C. Baudelaire, G. Clémenceau, E. Delacroix, Sarah Bernhardt,  κτλ). Για να διευκολύνεται στη δουλειά του έβγαζε φωτογραφία το «μοντέλο» του και έτσι πριν το καταλάβει, είχε γίνει ειδικός σ’αυτήν την καινούργια τέχνη. Ήξερε πώς να αναδεικνύει τον εαυτό τους χαλαρό, σε αντίθεση με τις στημένες φωτογραφικές πόζες της εποχής. Το  Πάνθεον του Ναντάρ συγκέντρωνε περίπου 300 προσωπικότητες  σε δύο λιθογραφίες.  Η πρώτη με σκίτσα, η δεύτερη με φωτογραφίες.

Με τέτοιους φίλους-πελάτες, ο Ναντάρ ανοίγει το 1853 δικό του στούντιο. Είναι ένα σπίτι που βάφει ολόκληρο κόκκινο, με το ονομά του χαραγμένο με μεγάλα γράμματα (15 μέτρα!)  στην πρόσοψη όπως και στο μυαλό του κοινού! Έτσι αρχίζει να έρχεται και η αστική πελατεία.  Όταν οι φίλοι του ζωγράφοι αναζητούσαν κάποιο χώρο για να εκθέσουν τα έργα τους, ο Ναντάρ τους διέθετε το σπίτι του. Ήταν μια κίνηση που άρεσε στους ιμπρεσιονιστές φίλους του και ένας τρόπος διαφήμισης.

Άκουραστος καινοτόμος φωτογραφίζει ακόμα και τις κατακόμβες του Παρισού με τεχνητό φώς. Δεν το είχε κάνει κανείς ακόμα αυτό.

Το 1855 έχει την ιδέα, που κάνει πατέντα, να χρησημοποιηθούν αεροφωτογραφίες  για την χαρτογράφηση και το 1858 βγάζει την πρώτη φωτογραφία από αερόστατο. Είναι μια παγκόσμια πρωτιά. Μια φωτογραφία που προκαλεί μέχρι και σατιρικό σκίτσο όπου ο Ναντάρ φωτογραφίζει από αερόστατο  κάτω από την επιγραφή «ο Ναντάρ ανεβάζοντας την φωτογραφία στο ύψος της τέχνης» (στο περιοδικό Le Boulevard, στις 25 Μαϊου 1863). Έτσι, περίπου το 1863, κατασκευάζει Le Géant, ένα τεραστίων διαστάσεων αερόστατο (6000 κ.μ.)  που εμπνέει στον Ιούλιο Βερν το βιβλίο «5 εβδομάδες με αερόστατο» και το χρησιμοποιεί για να ταξιδεύει και να φωτογραφίζει. Όταν πάει στις Βρυξέλλες τον Σεπτέμβριο του 1864, βάζει κινητούς φράχτες για να μείνουν οι θεατές σε ασφαλή απόσταση. Ακόμα σήμερα, στο Βέλγιο, τέτοιοι φράχτες ονομάζονται «φράχτες Ναντάρ». Το 1886, μαζί με τον γιο του Πωλ, πραγματοποίει την πρώτη φωτογράφιση-συνέντευξη, αποθανατίζοντας τον χημηκό Michel-Eugène Chevreuil μόλις 100 χρονών! Οι πολλές φωτογραφίες τραβηγμένες μια μετά την άλλη την ώρα που απαντάει ο επιστήμονας, αποδίδουν με ζωντάνια την  προσωπικοτητά του επιστήμονα και δίνουν την ψευδαίσθηση της κινηματογράφισης .

Αποσύρεται σταδιακά από το 1873 αλλά δεν παύει να ασχολείται με τα αγαπημένα θεματά του και «ανακυκλώνει» τις εμπειρίες του σε εικονογραφημένους τόμους απομνημονευμάτων.


Σχολιάστε το άρθρο

Αφήστε ένα σχόλιο

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.