Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Λίγο κρασί, λίγο θάλασσα και το Πιλάτες μου

pilates

Κάτι γίνεται με τους πενηντάρηδες και άνω και πιο συγκεκριμένα με τις γυναίκες. Έχει να κάνει με το σώμα τους και την εκγύμνασή του. Αφορμή γι’αυτήν την παρατήρηση ήταν μια πρόσφατη βόλτα στο πάρκο-νησίδα της Αττικής Οδού στο ύψος των Βριλησσίων, όπου ο δήμος έχει τοποθετήσει σταθερά όργανα γυμναστικής ελεύθερης πρόσβασης σε μια απ’ τις εισόδους του. Μια πρωτοβουλία που νομίζω την συναντά κανείς και σε άλλα σημεία πρασίνου της πόλης. Με έκπληξη είδα ότι το σημείο αυτό έσφυζε από ζωή, κυρίως από μεσήλικες γυναίκες, προφανώς αγύμναστες χρόνια, με αθλητικά και φόρμα που γυμνάζονται ανεβαίνοντας εκ περιτροπής σε όλα τα όργανα. Χάρηκα και κοντοστάθηκα να παρατηρήσω.

Βλέπετε η εμπειρία που έχω αποκτήσει με τα χρόνια ενασχόλησης στο Πιλάτες με βοηθάει να εντοπίσω με μια γρήγορη ματιά το λάθος στήσιμο του σώματος, την λάθος ενεργοποίηση ή απενεργοποίηση μυών που εγκυμονεί κινδύνους για τη μέση ή τον αυχένα. Και ήθελα να φωνάξω σε ορισμένες κυρίες που χωρίς προηγούμενο ζέσταμα ξεκίναγαν όπως νά ‘ναι, ό,τι νά’ ‘ναι: σφίξετε την κοιλιά και τα οπίσθια για να προστατέψετε τη μέση, κατεβάστε τους ώμους, ανοίξτε το στέρνο, σκεφτείτε την πλάτη σας, μην ξεχνάτε να αναπνεύσετε!  Είναι εξάλλου ό,τι πρέπει να έχετε κατά νου σε οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα κάνετε είτε αυτή λέγεται οδήγηση, είτε τζόγκιγκ, είτε όταν κάθεστε μπροστά σ’ ένα κομπιούτερ.

Με άλλα λόγια κάντε όσο πιο συνειδητά γίνεται την κάθε άσκηση, όχι σαν να ανεμίζουν ελεύθερα στο αγέρα δυο χέρια-κουπιά και δυο πόδια-ξύλα. Θα βλάψετε τον εαυτό σας και δεν θα αποκομίσετε την ευχαρίστηση που θα μπορούσατε, ανακαλύπτοντας π.χ. ότι σφίγγοντας τη κοιλιά μπορείτε να κάνετε πολλά περισσότερα από όσο νομίζατε, ότι έχετε φτέρνες που παίζουν ρόλο και μασχάλες-φτερά που δεν είναι διακοσμητικά στοιχεία. Όπως η συνειδητοποίηση κάθε πράξης στη ζωή προσφέρει διαύγεια, εξέλιξη και λύτρωση και πρέπει να την επιδιώκουμε, έτσι είναι και η επιλογή γυμναστικής που κάνεις. Οι γραμμώσεις είναι ένα επιθυμητό αποτέλεσμα, το σουλούπωμα σαφώς, η ευελιξία ακόμα καλύτερα αλλά πάνω απ’όλα είναι η συνειδητοποίηση ότι το σώμα σου δεν είναι όχημα, ότι ο νους συνεργάζεται μ’αυτό και ότι υπάρχουν απίστευτες δυνατότητες βελτίωσης. Αγάπη και φροντίδα στον εαυτό μας δηλαδή.

Γεννημένος στη Γερμανία, αλλά αργότερα μετανάστης στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο εφευρέτης της μεθόδου γυμναστικής Pilates, o Joseph H. Pilates, γεννιέται στις αρχές του 20ου αιώνα και αναπτύσσεται ως ένα παιδί καχεκτικό, μικρόσωμο, με άσθμα και ρευματικούς πόνους. Για να ξαναβρεί την υγεία του παρατηρεί τα ζώα στο δάσος, μαθαίνει ανατομία και αναπτύσσει μια μέθοδο εκγύμνασης που συνδέει τη γυμναστική, το μποξ, τη γιόγκα και αρχαίες μορφές ελληνικής ή ρωμαϊκής γυμναστικής που βοηθούν τον ίδιο να γίνει φτασμένος αθλητής σε πολλά αθλήματα. Έχει συνειδητοποίησει ότι η ψυχική και η σωματική υγεία είναι άρρηκτα συνδεδεμένες. Είναι επίσης απόλυτα πεπεισμένος ότι ένας τρόπος ζωής που περιέχει κακή στάση του σώματος, λανθασμένη αναπνοή, ασκήσεις που αγνοούν τους μύες της κοιλιάς είναι καθοριστικά στοιχεία για μια ευαίσθητη υγεία. Έτσι, η αναπνοή, η ορθή στάση του σώματος, η έμφαση που δίδεται στην αρμονική ανάπτυξη των κοιλιακών μυών, οι κινήσεις που γίνονται χωρίς βιασύνη ή νευρικότητα αλλά με απόλυτο έλεγχο και ακρίβεια είναι τα στοιχεία της μεθόδου που αναπτύσσει -μιας μεθόδου που αγκαλιάστηκε αρχικά με ενθουσιασμό από μεγάλους χορευτές που έβρισκαν έναν τρόπο να επουλώσουν τα τραύματά τους και να δυναμώσουν το σώμα τους κρατώντας την ευελιξία τους.

Έξι είναι τα βασικά στοιχεία που καλλιεργούνται στο Πιλάτες, το καθένα απ’αυτά υποστηρίζει το άλλο φτιάχνοντας με τον καιρό ένα συμπαγές σύνολο. Πρώτο στοιχείο είναι η συγκέντρωση. «Συγκεντρωθείτε σ’αυτό που κάνετε. Να συμπεριλάβετε στην προσπάθειά σας όλο το σώμα» παροτρύνει ο ίδιος και τονίζει με άλλα λόγια ότι ο τρόπος που κάνεις την άσκηση έχει περισσότερο σημασία από την άσκηση αυτή καθ’ αυτή. Αν συγκεντρωθείς αποκτάς το δεύτερο σημαντικό στοιχείο: τον έλεγχο του σώματος ώστε τελικά εσύ να ελέγχεις το σώμα σου και όχι αυτό εσένα. Έλεγχος χωρίς δυνατό κέντρο δεν γίνεται όπου κέντρο εννοείται η κοιλιά με τον ορθό, τους κάτω κοιλιακούς και τους μύες της πυέλου. Η υποστηρικτική βάση κάθε άσκησης Πιλάτες: όλες ξεκινούν με την ενεργοποίηση αυτών των μυών πριν πάει η άσκηση προς τα περιφερειακά μέλη. “Εισπνοή, εκπνοή… σφίξτε εγκάρσιο και μύες της πυέλου…” είναι τα πρώτα λόγια παραγγελμάτων που μαθαίνεις με τον καιρό νεράκι.

Επιδιώκεται επίσης η αρμονία στην κίνηση για να έχει μια ροή, μακριά από ένα άγαρμπο κοπάνημα. Αυτό απαιτεί ακρίβεια η οποία γίνεται δεύτερη φύση με τον καιρό, αφού καταλάβει κανείς στο πετσί του ότι περισσότερο κερδίζεις από λίγες ασκήσεις σωστά εκτελεσμένες παρά από χίλιες ασυνείδητες. Όλα αυτά ενορχηστρωμένα με την αναπνοή, μια τέχνη και αυτή που απαιτεί σωστή διδασκαλία και εξάσκηση μέχρι να εκτελεσθεί ορθά και συγχρονισμένα με την άσκηση.

Ακούγονται πολύ επιτηδευμένα και σοφιστικέ όλα αυτά; Όχι, λάθος. Είναι ευχαρίστηση. Γιατί την πρόοδό σου καθοδηγεί δάσκαλος έμπειρος που βλέπει το επίπεδο σου και τις δυνατότητές σου, παρακολουθεί την κάθε κίνηση που κάνεις ή δεν κάνεις, δεν ξεφεύγουν οι προσπάθειες υπεκφυγής που επιχειρείς και σε διορθώνει. Έχεις εμπιστοσύνη. Ευχαρίστηση, γιατί χτίζεις μια παρέα με τους συμμαθητές σου που δεν μπορούν να έχουν ανώνυμη παρουσία και ας είναι μια ατομική προσπάθεια. Γιατί ο χώρος έχει ηρεμία και ένταση, γέλιο και μουσική, ψευδαίσθηση πόνου αλλά και χαλάρωση, δύναμη και αντοχή. Μπαίνεις με ένα σώμα-βαλίτσα και βγαίνεις, χωρίς να το καταλάβεις καλά καλά, με κάτι καινούργιο. Προσωπικά είναι μια δραστηριότητα που μου άλλαξε τη ζωή και δεν την αφήνω με τίποτα.

Σχολιάστε το άρθρο

  • Despina Georgiadi

    Μπράβο Πολύ ωραίο άρθρο.Συμφωνώ απόλυτα με την προσπάθεια που πρέπει να καταβάλλεται για το βέλτιστο αποτέλεσμα που ειναι το χτίσιμο του καλύτερου συνδυασμού νου και σώματος. Τελικά όλα έχουν την σημασία τους.Καλη συνέχεια.

  • επισης η ασκηση πιλατες λειτουργει γιατι εκτιμας και αγαπας τον εαυτο σου ,

Αφήστε ένα σχόλιο

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.