Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Τα εφηβικά μυαλά

Η ωρίμανση του εγκεφάλου κατά την διάρκεια της εφηβείας είναι μια σχετικά καινούργια έννοια. Χάρη στις σύγχρονες τεχνικές σάρωσης/ απεικόνισης που υπάρχουν, ξέρουμε ότι ο έφηβος δεν έχει έναν εγκέφαλο ενήλικα εγκλωβισμένο σε σώμα που αλλάζει. Αντίθετα, σ’ αυτή την φάση ανάπτυξης, ο εγκέφαλος περνάει μια σημαντικότατη φάση ωρίμανσης, η οποία είναι όμως διαμετρικά αντίθετη με την πρώτη που συναντάμε στην εμβρυακή, βρεφική και παιδική ηλικία. Έτσι μετά από μια αστρονομική αύξηση νευρικών διασυνδέσεων, σαν κλαδιά ενός δέντρου που πετάνε συνέχεια διακλαδώσεις, παρατηρείται στην εφηβεία μια μείωση της πυκνότητας της φαιάς ουσίας (το σκεπτόμενο μέρος του εγκεφάλου), που σε μερικές περιοχές μπορεί να φτάσει έως και 40% μέσα σ’ ένα χρόνο.

Τι συμβαίνει; Γίνεται ένα ξεκαθάρισμα μεταξύ των διασυνδέσεων που υπάρχουν- ποιες θα επικρατήσουν και ποιες θα αχρηστευθούν και θα εξαφανιστούν. Κάτι σαν το φθινοπωρινό κλάδεμα, με γνώμονα την φράση «χρησιμοποίησε το ή πέτα το». Έτσι, ένας νέος που κοιτάει όλη μέρα τηλεόραση θα ευνοήσει άλλο νευρικό δίκτυο από έναν άλλον νέο που ασχολείται με μουσική, αθλητισμό κτλ. Ενώ στο ξεκίνημα της ζωής μας, ο εγκέφαλος μας προσφέρει πληθώρα δυνατοτήτων εκμάθησης, πολύ περισσότερες από ότι θα αξιοποιήσουμε ποτέ, στη συνέχεια εστιάζει σε ορισμένες διασυνδέσεις που θα προτιμηθούν.

Τι όφελος υπάρχει και εξελιχτήκαμε έτσι; Αποκτάμε ταχύτητα επεξεργασίας δηλαδή αποτελεσματικότητα. Ένας 15αρης θα έχει πολύ περισσότερες δυνατότητες από έναν τριαντάρη, όμως ο τελευταίος θα έχει έναν εγκέφαλο που επεξεργάζεται τα παντα πολύ πιο γρήγορα. Είναι σαν να συγκρίνεις ένα αυτοκίνητο που για να φτάσει στο προορισμό του περνάει από δρόμους και δρομάκια δοκιμάζοντας διαδρομές με ένα άλλο αυτοκίνητο που για τον ίδιο προορισμό επιλέγει αυτοκινητόδρομο. Φαίνεται πως η εξέλιξη ζητάει ταχύτητα.

Πόσο καιρό διαρκεί αυτό το «κλάδεμα» και πως διαδραματίζεται; Η ωρίμανση του ανθρώπινου εγκεφάλου δεν γίνεται σε όλα τα κέντρα συγχρόνως αλλά σταδιακά, ακολουθώντας την εξελικτική πορεία του εγκεφάλου: πρώτα ωριμάζουν τα κέντρα που αφορούν βασικές λειτουργίες (όπως αισθητηριακές και κινητικές λειτουργίες) κατόπιν τα κέντρα που έχουν να κάνουν με τον προσανατολισμό, την ανάπτυξη του λόγου και την προσοχή και τέλος αυτές που αντιστοιχούν σε πιο σύνθετες και πιο εξελιγμένες λειτουργίες όπως κινητικός συγχρονισμός, συγκέντρωση, οργάνωση, όπου η διαδικασία ωρίμανσης διαρκεί έως τα 20 – 25 δηλαδή δεν είναι ολοκληρωμένη κατά την εφηβεία!

Πως λοιπόν να έχουμε υπερβολικές απαιτήσεις συμπεριφοράς και υπευθυνότητας από τους εφήβους; Μήπως καμμιά φορά ζητάμε κάτι που είναι αδύνατο να δώσουν, γιατί ξεχνάμε ότι είναι σε πλήρη διαμόρφωση;

Σχολιάστε το άρθρο

Αφήστε ένα σχόλιο

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.