Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Καλλιγραφία και τέχνη

margaret_shepherd_cat_mouse

Καλλιγραφία, ονομάζεται η τέχνη της όμορφης γραφής, που συνδυάζει τη γνώση της σωστής μορφής των γραμμάτων και την ικανότητα τοποθέτησής τους με αρμονικό τρόπο ώστε η τελική σύνθεση να αναγνωρίζεται ως έργο τέχνης. Έτσι η καλλιγραφική σύνθεση είναι ένα έργο τέχνης μάλλον πάρα ένα μέσο γραπτής επικοινωνίας με αποτέλεσμα να μην είναι πάντα ευανάγνωστη. Αναπτύχθηκε επί πολλούς αιώνες σε πάρα πολλούς πολιτισμούς και ανάλογα με τα φιλοσοφικά και ιστορικά δεδομένα της κάθε εποχής, έπαιξε διάφορους ρόλους: μέρος της ιερατικής τέχνης, συνδέεται και με τους μοναχούς- αντιγραφείς της εποχής πριν την τυπογραφία αλλά και με την ανάδειξη των βασιλιάδων και της αριστοκρατίας. Σήμερα δεν διδάσκεται πια στο ελληνικό σχολείο η καλλιγραφία και θεωρείται απηρχαιωμένη πρακτική. Θα μου πείτε και ποιός κάθεται πια να γράψει με το χέρι…

Σε ηλικία 32 ετών, ο Ιταλός Λούκα Μπαρτσελόνα (Luca Barcelona) έχει το δικό του γραφιστικό ατελιέ γραφείο στο Μιλάνο όπου συνδυάζει σύγχρονη γραφιστική και καλλιγραφία. Τα γράμματα είναι το κύριο συστατικό των δημιουργιών του και φαίνεται ότι μπορεί να ταιριάξει αρμονικά τα εργαλεία της ψηφιακής μας εποχής με την τεχνοτροπία του χειροποίητου. Μάλιστα είναι συνδημιουργός ενός κινήματος των « Rebel Ink » και παράλληλα διδάσκει την τέχνη αυτή. Η δουλειά του πάντως εκτιμάται από μεγάλους οίκους μόδας (π.χ. Karl Lagerfeld) ή από εταιρείες προϊόντων πολυτελείας (π.χ. Mont Blanc) που ενσωματώνουν έτσι την παράδοση στην σύγχρονη εικόνα τους.

Σχολιάστε το άρθρο

  • Κι όμως γράγουμε ακόμα με το χέρι!… αντί για πένα, έχουμε σπρέι… μήπως τα «ταγκζ» είναι η καινούργια μορφή (ή μία εξέλιξη) της καλλιγραφίας?

  • Φαίδρα Σίμιτσεκ

    Μάλλον τυχαία η ομοιότητα και η συνέχεια με το παρελθόν. Δεν μου φαίνεται να κάνουν μαθήματα καλλιγραφίας πριν πιάσουν τα σπρεϋ.Ας πούμε ότι έχουν μια μακρινή συγγένεια 🙂

  • Μπορεί να μη κάνουν μαθήματα, αλλά θα μαυρίσουν πολλές κόλες χαρτιού πρίν βγούν στο δρόμο!
    Το κάθε χέρι έχει διαφορετική κίνηση και αποτέλεσμα… και αυτό το κάνει τέχνη τελικά.
    Νομίζω πως είναι συγγενή η (αρχαία) ιαπωνέζικη καλλιγραφία, η δυτική που ομόρφαινε τα βιβλία και τα σημερινά τάγκς (έτσι ονομάζεται η υπογραφή-ψευδόνυμο ενός τάγκερ).

  • Όταν ήμουνα στο Δημοτικό (προ αμνημονεύτων ετών…) μας μάθαιναν να γράφουμε «καλλιγραφικά» με μολύβι σε ένα τετράδιο-πεντάγραμμο. Φτιάχναμε τα γράμματα, μικρά και κεφαλαία, πατώντας ορισμένα σημεία τους περισσότερο με το μολύβι και άλλα λιγότερο. Επαναλαμβάναμε το ίδιο γράμμα ή αργότερα την ίδια λέξη πολλές φορές μέχρι να μάθουμε καλά τα «καλλιγραφικά» που έδειχναν όμορφα χάρη σε κάποιες ουρίτσες και καμπύλες που είχαν.
    Για την Κορέα έχω διαβάσει αλλά δεν μπόρεσα δυστυχώς να το διασταυρώσω, ότι υπάρχουν σήμερα δύο εκατομμύρια άνθρωποι που προσπαθούν να μάθουν την τέχνη της καλλιγραφίας. Είναι τρελό το νούμερο για μια χώρα με τόση βιομηχανία και γρήγορους ρυθμούς. Φαντάζομαι ότι οι άνθρωποι έχουν ανάγκη από μια τόσο αργή απασχόληση για να βρίσκουν την ισορροπία τους.

Αφήστε ένα σχόλιο για το Ira Ακύρωση απάντησης

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.