Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Ο φυσικός Jackson Pollock…

Ο Jackson Pollock είναι ένας Αμερικανός ζωγράφος του 20ου αιώνα και μια κυρίαρχη μορφή του κινήματος του αφαιρετικού εξπρεσιονισμού. Η αισθητική προσέγγιση που ακολούθησε έφερε επανάσταση στην τέχνη της ζωγραφικής απ’ τη δεκαετία του ’40 και μετά. Στην προσπάθειά του να απεικονίσει προϊόντα της φαντασίας του και όχι την φυσική πραγματικότητα επαναπροσδιόρισε με νέους όρους τη διαδικασία της ζωγραφικής. Η τεχνική του περιελάμβανε την χρήση ασυνήθιστων εργαλείων όπως μια ράβδος αντί πινέλου από όπου άφηνε τη μπογιά να στάξει σε συνεχή ροή σε ένα χαρτί ή έναν καμβά οριζόντιο στο πάτωμα αντί όρθιου. Δείτε τον παρακάτω επί του έργου όπως τον κινηματογράφησε μοναδικά ο φωτογράφος Hans Namuth.

Τα έργα του, σύνολο γραμμών και στιγμάτων, δίνουν την εντύπωση ότι είναι το τυχαίο αποτέλεσμα της ταλάντωσης του χεριού του σαν αυτής ενός διευθυντής ορχήστρας, αλλά δεν είναι. O Pollock ήταν γνωστός όσο κανένας άλλος καλλιτέχνης για το ιδιαίτερο ψάξιμο που έκανε στο να βρίσκει μπογιές αλλά και στο να τις αναμειγνύει με διάφορους διαλύτες ώστε να γίνονται ανάλογα πιο παχύρρευστες ή πιο αραιωμένες. Κουνώντας το χέρι του σε διάφορες ταχύτητες και παρασκευάζοντας μπογιές διαφόρων πυκνοτήτων έλεγχε τη συνεχή ροή της μπογιάς άρα και το τελικό αποτέλεσμα και εν αγνοία του έκανε φυσική των υγρών! Για να καταλάβετε καλύτερα την προσέγγιση του, παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο της ροής του μελιού, ενός παχύρρευστου υγρού, που πέφτει πάνω σε μια κινούμενη επιφάνεια. Ανάλογα με την πυκνότητα του υγρού και την ταχύτητα μετακίνησής του, επηρεάζεται ο τρόπος που θα πέσει στην επιφάνεια: σε ευθείες όταν έχουμε μεγάλη ταχύτητα ή σε κορδέλες που σχηματίζουν μπούκλες, σύστροφες γραμμές και οχτάρια στην περίπτωση πιο αργού ρυθμού.

Περιεργαστείτε τώρα το έργο «Untitled 1948-49«. Το πάχος των κόκκινων και μαύρων γραμμών εναλλάσσεται από λεπτότερο σε παχύτερο, στιγματίζοντας ή περιτυλίγοντας η μια την άλλη σε ένα ποιητικό σύνολο με έντονη αφαιρετική δυναμική, μια εικόνα ελεγχόμενης δύναμης και ταχύτητας. Μπορεί ο Pollock να έκανε φυσική των υγρών χωρίς να το ξέρει ή ακόμα και να ζωγράφιζε, όπως έχει ειπωθεί, γεωμετρικά φράκταλς, αυτό που τον ενδιέφερε όμως, ήταν το αισθητικό αποτέλεσμα της δουλειάς του και τα έργα του εξασκούν μια σίγουρη και διαχρονική γοητεία, διαφορετική από αυτή της φυσικής.

Σχολιάστε το άρθρο

Αφήστε ένα σχόλιο

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.