Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Ο Μέγας Αλέξανδρος στο Λούβρο και η μουσική της εποχής του

Ο Μέγας Αλέξανδρος δεν ήταν μόνο μεγάλος στρατηλάτης, κατακτητής αλλά και λάτρης της μουσικής και της τέχνης γενικά. Μουσικός ο ίδιος, σε όλες τις εκστρατείες του τον συνόδευαν οι καλύτεροι μουσικοί, τραγουδιστές, συνθέτες και μουσικοί της εποχής του, οι οποίοι έπαιζαν μεταξύ άλλων, την αυλητή (ένα φλάουτο με δυο καλάμια) και τη λύρα της αρχαιότητας. Στον γάμο που έκανε με την κόρη του Πέρση εχθρού του Δαρείου το 324 π.Χ., προσκάλεσε για τους πενθήμερους εορτασμούς τους καλύτερους μουσικούς της Μεσογείου και ξόδεψε αμύθητα ποσά. Μαθητής του ίδιου του Αριστοτέλη, ο Μέγας Αλέξανδρος στέλνει παντού και με κάθε ευκαιρία το μήνυμα ότι η μουσική όπως και ο χορός είναι κάτι παραπάνω από μια καλλιτεχνική ενασχόληση αλλά ένα ουσιαστικό μέρος του ανθρώπινου μεγαλείου και της ευρυθμίας του σώματος. Απαντάει έτσι στο αρχαιοελληνικό ιδεώδες της αναζήτησης της αρμονίας ψυχής και σώματος.

Το 2002 καθώς πραγματοποιείται απογραφή στο μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι, ο παπυρολόγος Λωράν Καπρόν (Laurent Capron) ανακαλύπτει τυλιγμένο και κρυμμένο σε ένα σιδερένιο κουτί για μπισκότα ένα κατακερματισμένο κομμάτι παπύρου. Ξεχασμένο στα υπόγεια του μουσείου επί εκατό χρόνια, χρονολογείται στην εποχή του Μεγάλου Αλέξανδρου και είναι μέρος μιας μουσικής παρτιτούρας με τίτλο « Μήδεια » γραμμένη από τον Καρκίνο τον νεότερο. Ένα μουσικό έργο που αναφέρει ο Αριστοτέλης στη Ρητορική του και όπου η ηρωίδα εμφανίζεται αθώα, σε αντίθεση με τον μύθο της παιδοκτόνου του Ευριπίδη.

Ειδική στην μουσική της Αρχαιότητας και αρχαιολόγος η ίδια, η Annie Belis είναι παγκοσμίως γνωστή και από τους λίγους ανθρώπους που μπορούν να αξιοποιήσουν το εύρημα. Εδώ και είκοσι χρόνια, το μουσικό σύνολο Kerylos που δημιούργησε, είναι αφοσιωμένο στο να αναζωογονήσει με όσο το δυνατόν πιο πιστό τρόπο την ελληνορωμαϊκή μουσική κληρονομιά, την ξεχασμένη επί περισσότερα από 2000 χρόνια. Χάρη στο σύγγραμμα του Αλυπίου, ένα κείμενο του 4ου αιώνα, αντίστοιχο της στήλης της Ροζέττης, μπορεί και αποκρυπτογραφεί τα 1687 σύμβολα της μουσικής της αρχαιότητας. Παράλληλα, έχει επεξεργαστεί κάθε δυνατή πληροφορία από ζωγράφους και γλύπτες σχετικά με τα μουσικά όργανα της εποχής. Έτσι μαθαίνουμε ότι χρειάστηκαν δυο χρόνια εργασίας, και 20.000 ευρώ, για να γίνει η κατάλληλη προεργασία και να κατασκευαστεί μια ρωμαϊκή λύρα. Σήμερα το σύνολο Κήρυλος διαθέτει τρεις μοναδικές στον κόσμο ελληνικές λύρες, που δημιουργήθηκαν με βάση τις πληροφορίες που δίνουν τα αγκάλματα του Απόλλωνα και τις οποίες χρησιμοποιεί στις συναυλίες του.

Το 2011, η έκθεση «Στο βασίλειο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Αρχαία Μακεδονία» που ξεκίνησε ήδη στο μουσείο του Λούβρου και πρόκειται να διαρκέσει μέχρι τις 16 Ιανουαρίου του 2012, είναι η αφορμή να συνδυαστούν όλα αυτά τα πρόσωπα. Ο λόγος είναι η συναυλία του συνόλου Κήρυλος κατά την οποία θα παρουσιάσει τη χαμένη παρτιτούρα. Έτσι, οι παρευρισκόμενοι θα έχουν το μοναδικό προνόμιο να ακούσουν τους ήχους που μάγευαν τον Μέγα Αλέξανδρο και την εποχή του. Ίσως οι Έλληνες χορηγοί της έκθεσης, που είναι το Ίδρυμα Νιάρχου, το Ίδρυμα Κωστόπουλου, ο Ελληνικός Κόσμος κ.ά. θα μπορέσουν να διοργανώσουν και στην Ελλάδα μια τέτοια συναυλία.

Στο μεταξύ μπορείτε να ακούσετε αρχαιοελληνική μουσική ένα απόσπασμα από μια συναυλία που έδωσε το σύνολο Κήρυλος στο φεστιβάλ της Ραβέννας  και σε ελεύθερη διασκευή το « Αύλος δ’ άδυ μέλης (Σαπφώ) – Μύρτα τε (Σαπφώ) – Χορός Πυρρίχιος. » από τον δίσκο «Εύδουσιν» του Παντελή Παυλίδη και του μουσικού σχήματος «Εύδουσιν» .

Σχολιάστε το άρθρο

Αφήστε ένα σχόλιο

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.