Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Ο εφευρέτης φωτογράφος André-Adolphe-Eugène Disdéri

Αν στο γεγονός ότι τα πορτραίτα του εκτιμώνται για την φυσικοτητά και το πόσο σύνθετα είναι, προσθέσουμε μια ανεπαναληπτή τεχνική, θα έχουμε τον τέλειο συνδυασμό μιας τεράστιας επιτυχίας στα μεγάλα σαλόνια του Παρισιού.

Ο κύριος Ντισντερί φεύγει το 1852 από τη Βρέστη όπου γεννήθηκε το 1819, και πάει στην πρωτεύουσα να βρεί πελατεία για την εφεύρεσή του. Ποιά είναι αυτή;

Διαίρεσε την γυάλινη πλάκα στα 8 για να μπορέσει να αποτυπώσει επάνω της διαφορετικές πόζες και ύστερα να τις τυπώσει όλες μαζί σε ένα μόνο χαρτί. Έτσι πέτυχε να φτιάξει μια εικόνα 9×6 εκ. την οποία κολλούσε σε χαρτόνι. Ναι, το καταλάβατε, μιλάμε για μία ανανεωμένη, διαφορετική carte de visite (επισκεπτήριο) που ώς τότε είχε μόνο ένα όνομα επάνω της. Κατοχυρώνει την ιδέα τον Νοέμβριο του 1854 και είναι μια μοναδική πατέντα – ακόμα και σήμερα που ονομάζεται business card. Η επιτυχία είναι άμεση, το στούντιό του γίνεται «ο» Ναός της φωτογραφίας», διακοσμημένο με πολυτέλεια και καλό γούστο, οι πελάτες έρχονται όχι μόνο απ’όλη τη Γαλλία, αλλά από την Ευρώπη και την Αμερική. Ανάμεσά τους βρίσκουμε και τον γάλλο αυτοκράτορα Ναπολέοντα τον Γ’ που σταμάτησε το στρατό του ενώ πήγαινε να πολεμήσει στην Αυστρία προκειμένου να φτιάξει μία τέτοια κάρτα.

Ο μεγάλος ανταγωνιστής του ήταν ο Ναντάρ που έγραψε στην αυτοβιογραφία του ότι η carte de visite ήταν καταστροφή. Δεν είχες άλλη επιλογή από το να δεχτείς να ακολουθήσεις την τάση που είχε σκεφτεί ο συνάδελφός του, αλλιώς έπρεπε να παραιτηθείς από φωτογράφος.

Ο Ντισντερί εφηύρε επίσης τη μηχανή με διπλό φακό που θα γίνει διάσημη αργότερα με την Rolleiflex.

Όλοι οι φωτογράφοι του κόσμου επωφελήθηκαν απο τις εφευρέσεις αυτές που ήταν τεχνικά απλές και τον αντέγραψαν. Μέχρι το 1866  επικράτησε η μόδα της κάρτας α λα Ντισντερί. Εκατοντάδες εκατομμύρια κάρτες πρόλαβαν να  τυπωθούν. Βρίσκονται ακόμα σε κάθε fleamarket στην Αγγλία περίπου 150 χρόνια αργότερα!

H Ira είναι φωτογράφος και μπορείτε να βρείτε πληροφορίες για τη δουλειά της εδώ.

Σχολιάστε το άρθρο

  • Φαίδρα Σίμιτσεκ

    Πολύ ωραίος ο Ντισντερί και είχε και χιούμορ αν περιεργαστώ τις πόζες.
    Μια σύγχρονη εκδοχή του μοντέλου του κάρτας-επισκεπτήριο δεν φαντάζομαι να υπάρχει;

  • Μίνα Καραγιάννη

    Εκανα μια σύντομη αναζήτηση, περιήγηση στο λήμμα carte de visite, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως δείγμα μιας εποχής. Παρατηρεί κανείς την αναγκαιότητα αλλά και τις ιδιαιτερότητες με ερευνητικό ενδιαφέρον. Τι νόημα έχει ας πούμε μια τέτοια κάρτα στην οποία απεικονίζεται μια γυναίκα με ολόσωμη μπούρκα από την οποία φαίνονται μόνο τα μάτια? Κι όμως εστάλη..

Αφήστε ένα σχόλιο

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.