Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Μια εσωτερική ματιά στα μυστικά του μπαλέτου

Η λέξη μπαλέτο προέρχεται από τα ιταλικά και τη λέξη «ballo», που σημαίνει «χορεύω». Πράγματι είναι μια τέχνη που γεννήθηκε την εποχή της Αναγέννησης και συγκεκριμένα τον 15ο αιώνα, στη βασιλική αυλή της Ιταλίας. Εκεί, όλοι οι ευγενείς υποχρεούνταν να ξέρουν να κινούνται με χάρη και να χορεύουν: ο χορός πραγματοποιείτο κυρίως από τους άνδρες και τα κουστούμια τους ήταν σαφώς πιο βαριά από αυτά που ξέρουμε σήμερα.

Στο τέλος του 17ου με αρχές του 18ου αιώνα το μπαλέτο αποκτά μια τεχνική και γίνεται τέχνη αποκλειστικά επαγγελματική με τη δυνατότητα εκπαίδευσης επαγγελματιών χορευτών. Οι γυναίκες διαδραματίζουν κύρια θέση σε σχέση με τους άνδρες, ο χορός διαχωρίζεται από την απαγγελία και το τραγούδι και όλη η ορολογία που χαρακτηρίζει το μπαλέτο είναι γαλλική καθώς χρωστάμε στους Γάλλους την δόμηση της τεχνικής. Ένα χαρακτηριστικό είναι το πόδι να είναι «en dehors« (γυρισμένο προς τα έξω ) ώστε το ακροατήριο να βλέπει το εσωτερικό της γάμπας. Οι pointes εμφανίζονται τον 19ο αιώνα, όπως και τα διάφορα tutu που με τον χρόνο κονταίνουν σταδιακά για να απελευθερώσουν το σώμα και να αναδείξουν τις δυνατότητες της χορεύτριας. Τότε είναι επίσης που ανεβαίνουν τα μεγαλύτερα κλασσικά μπαλέτα του κόσμου με τους χορογράφους να εμπνέονται από λογοτεχνικά έργα για να δημιουργήσουν.

Αναπτύσσει άραγε η χορεύτρια μια προσωπική σχέση με τις pointes της, όπως ο μουσικός με το όργανο που παίζει; Πόσο ιδιαίτερη είναι η κατασκευή τους; Πόσο κόπο και δουλειά θέλει η δημιουργία των πολύτιμων κουστουμιών-tutu και τι ρόλο παίζει η χορεύτρια σ’αυτά; Μερικές ερωτήσεις που βρίσκουν ενδιαφέρουσες απαντήσεις από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές σε δυο βίντεο του Galen Summer τα οποία γυρίστηκαν στους χώρους του Μπαλέτου της Νέας Υόρκης.

Συμπληρώνουμε το θέμα με το τρίτο βίντεο της σειράς που παρουσιάζει απ’την σκοπιά των ίδιων των χορευτών το περιβόητο pas de deux: μέχρι τον 19ο αιώνα ένα ζευγάρι χορευτών εκτελούσε ακριβώς τα ίδια βήματα, ενώ από ‘κει και πέρα η διαφορά γίνεται ευδιάκριτη μεταξύ της εύθραυστης χορεύτριας και του στιβαρού χορευτή. Ο άνδρας γίνεται ο σύντροφος και λειτουργεί σαν βάση ώστε η χορεύτρια να μπορέσει να εκτελέσει τα βήματά της χωρίς κίνδυνο για την ίδια, να εκφράσει την τέχνη της και οι δυο μαζί να αναδείξουν τη χορογραφία.

Σχολιάστε το άρθρο

Αφήστε ένα σχόλιο

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.