Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Σινεμά (2) | Το P&I θυμάται…

apocalypse_now

Death… or victory
(«Apocalypse Now!», 1979)

Η Αποκάλυψη Τώρα («Apocalypse Now!», 1979) είναι ένα φιλμ – θρύλος (η ίδια η πολυετής περιπέτεια κατασκευής του τροφοδότησε περαιτέρω τη μυθική του διάσταση), βραβευμένο με τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ των Καννών, γυρισμένο από έναν άνθρωπο που δεν έπαψε να παίρνει ρίσκα (και δη μεγάλα ρίσκα) πάσης φύσεως και να δοκιμάζει τα όρια και την αντοχή του καθ’ όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής του διαδρομής. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για ταινία – ορόσημο για τον κινηματογράφο (αλλά και την τέχνη γενικότερα).

Το παρακάτω απόσπασμα είναι η εκπληκτική σκηνή που περιγράφει το φιάσκο του ψυχαγωγικού … μουσικού event στα βάθη της βιετναμέζικης ζούγκλας. Ο στρατιωτικός βιασμός ανοίγει το δρόμο για τον πολιτιστικό, μετά τα όπλα είναι η κουλτούρα του Playboy που εισβάλλει απρόσκλητα στο παρθένο περιβάλλον της Νοτιοανατολικής Ασίας. Και το ρυπαίνει. Napalm και υποκουλτούρα, θάνατος και χυδαιότητα δηλαδή. «Προϊόντα» μαζικής καταστροφής αμφότερα, φυσικά οι δύο όψεις του αυτού νομίσματος: το στίγμα του εισβολέα είναι η απόλυτη βαρβαρότητα…

 

Σύλληψη, θέση στο συνολικό αφηγηματικό σύστημα, προστιθέμενη αξία στην ιδεολογία της ταινίας, δόμηση (αρχή – μέση – τέλος), εκφραστικά μέσα που υπηρετούν την πραγμάτωση της σκηνής, όλα κρυστάλλινα και διαυγή. Αίφνης, τα πάντα, show, «χορογραφία», γεωμετρία φωτισμών, ντεκόρ (οι βόμβες – όρθιοι φαλλοί) κ.λπ., υποβάλλουν την αίσθηση του θέματος. Που θα οδηγήσει αναπόφευκτα στην υστερία και το χάος. Με τους αιχμαλώτους να παρακολουθούν αμήχανα πίσω από τα σύρματα και το βλέμμα του πρωταγωνιστή να καταγράφει παθητικά τα δρώμενα. Όπως κάνει, άλλωστε, καθ’ όλη τη διάρκεια του φιλμ.

Βασικό, ιδιοφυές μοτίβο της ταινίας είναι το βλέμμα (του ανεπανάληπτου Martin Sheen, στη κορυφαία στιγμή της καριέρας του) που παρακολουθεί, κατανοεί, σχολιάζει τα πάντα. Αλλά αδυνατεί να αντιδράσει, να παρέμβει στα πράγματα. Είναι μάταιο. Διασχίζοντας την εξέδρα, θα σταθεί στην άκρη της. Στην άκρη της σκηνής, στο περιθώριο της Ιστορίας. Απελπιστικά μόνος, ξένο σώμα, ουσιαστικά, στον μύθο που συμμετέχει (άσχετα αν θα διεκπεραιώσει επαγγελματικά την αποστολή που του έχουν αναθέσει), ένας ηττημένος από την αρχή μέχρι το τέλος ήρωας –επιλογή που υποδηλώνει τον πεσιμισμό του σκηνοθέτη.

Martin_Sheen_in_Apocalypse_Now

Αυτό το βλέμμα, πάντως (όπως και ο off λόγος φυσικά), είναι η συνείδηση της ταινίας:

Willard (voice over):

Charlie didn’t get much U.S.O… He was dug in too deep or moving too fast… His idea of great R and R was cold rice, and a little rat meat. He had only two ways home: death … or victory.

Η προοδευτική Αμερική εκφράζει τη ντροπή και την ενοχή της. Ενώ υποκλίνεται στον αντίπαλο…

 

Film credits Διαβάστε τη συνέχειαΚλείσιμο


Σκηνοθεσία: Francis Ford Coppola

Παραγωγή: Francis Ford Coppola

Σενάριο:
John Milius,
Francis Ford Coppola
Michael Herr (narration)

(βασισμένο στο Heart of Darkness του Joseph Conrad)

Δ/νση Φωτογραφίας:
Vittorio Storaro

Μουσική:
Carmine Coppola
Francis Ford Coppola

Μοντάζ:
Richard Marks
Walter Murch
Gerald B. Greenberg
Lisa Fruchtman

Διανομή:
Marlon Brando
Robert Duvall
Martin Sheen
Frederic Forrest
Albert Hall
Sam Bottoms
Laurence Fishburne
Dennis Hopper
G..D. Spradlin
Harrison Ford
Bill Graham

Σχολιάστε το άρθρο

  • Λητώ Σεϊζάνη

    Πολύ καλή ταινία, της οποίας το σενάριο στηρίχτηκε και στην Καρδιά του σκότους, σ’ε μια νουβέλα δηλαδή γραμμένη από τον μοναδικό Πολωνό συγγραφέα Τζόζεφ Κόνραντ, ο οποίος μεγαλούργησε γράφοντας στα αγγλικά.

  • Pingback: Σινεμά (5) | Το P&I θυμάται… — People & Ideas

Αφήστε ένα σχόλιο

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.