Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Φρανθίσκο Γκόγια

goya_the_nude_maja

Αν σας αρέσει ο Γκόγια, εκμεταλλευθείτε το ειδικό αφιέρωμα στην ιστοσελίδα του Μουσείου Πράδο της Μαδρίτης για να θαυμάσετε τους πίνακές του, τα σκίτσα του, τα χαρακτικά του καθώς και έγγραφα με σημειώσεις του. Απολαύστε τα ρεαλιστικά πορτραίτα του, τους εφιάλτες του που αποτυπώθηκαν στην τέχνη την εποχή της αρρώστιας του, και τα πασίγνωστα αριστουργήματά του όπως είναι η Γυμνή και η Ντυμένη Μάγια.

clothed_maja_1798_1805__francisco_de_goya

tambien

Η ζωή του Γκόγια ενέπνευσε πολλούς σκηνοθέτες να φτιάξουν ταινίες γύρω απ’αυτήν, έδωσε τη δυνατότητα σε σύγχρονους ζωγράφους να πατήσουν στα χνάρια του  ώστε να δημιουργήσουν τα δικά τους έργα, ενώ υπάρχει και κινηματογραφικό βραβείο που φέρει το όνομά του.

Δείτε και ένα ενδιαφέρον ντοκυμανταίρ του ΒBC για τον ζωγράφο

Σχολιάστε το άρθρο

  • Μίνα Καραγιάννη

    Ο Fransisco Goya, έγινε Ζωγράφος του Βασιλιά (1786), Ζωγράφος της αίθουσας του Βασιλιά (1789) και Πρώτος Ζωγράφος της αίθουσας του Βασιλιά (1799). Η σχέση του αυτή με το κατά καιρούς «Στέμμα» παρότι τον βοήθησε να ανελιχθεί κοινωνικά, να αλλάξει κοινωνική τάξη και αναλόγως να ανεβαίνει μισθολογικά κλιμάκια, δεν τον εμπόδισε ως γνήσιο οπαδό του Διαφωτισμού και των φιλελεύθερων ιδεών, να στέκεται εικαστικά κριτικός απέναντι στις υπερβολές της παντοδύναμης Καθολικής Εκκλησίας, και των κοινωνικών ανισοτήτων. Μια από τις καλύτερες πλευρές της καλλιτεχνικής του δημιουργίας είναι τα χαρακτικά του. Η σειρά Los Caprichos, το έργο «Ο ύπνος της λογικής γεννάει τέρατα» όπου ο Goya καταγράφει τους εφιάλτες του και τις φοβίες του είναι μια κατακραυγή για τα όσα συνέβαιναν γύρω του και γιαυτά ευθύνονταν το Στέμμα, η Εκκλησία αλλά και οι άνθρωποι. Όπως οι Hidalgos ιδάλγοι, τέκνα χαμηλής αριστοκρατίας, το 15% του πληθυσμού, τα οποία δεν εργάζονταν και τρέφονταν είτε από τις γυναίκες τους majas είτε από άλλους και διατηρούσαν μόνο το honore ενός γενεαλογικού δένδρου, συχνά τους αναπαριστούσε ως γαϊδάρους.
    Ο Goya όπως και ο Velasquez αποτελούν εθνική κληρονομιά της Ισπανίας.
    Το Πράδο το κατεξοχήν εθνικό μουσείο της χώρας αποτελεί το πιο επιτυχημένο παράδειγμα της στρατηγικής για τον εθνικό Πολιτισμό της χώρας και την διεθνή προβολή του. Η περίπτωση των εθνικών μουσείων στην Ισπανία έχει μια πολυπλοκότητα με τα 16 ημι-αυτόνομα κρατίδια της και τη δημιουργία εθνικών αφηγήσεων. Όλα τα καθεστώτα της χώρας αξιοποίησαν το κεφάλαιο του Πολιτισμού με τον δικό τους τρόπο. Οι βασιλικές δυναστείες με της δημιουργία των μουσείων και τη συντήρησή τους, ο Φράνκο υπερηφανευόταν όταν το 1939 επαναπάτρισε τις συλλογές του Πράδο από τη Γενεύη όπου μεταφέρθηκαν με τη συμβολή της Κοινωνίας των Εθνών, για να γλυτώσουν από τις παράπλευρες απώλειες του Εμφυλίου Πολέμου (’36-’39). Μέχρι σήμερα το Πράδο όπως φαίνεται και στην ιστοσελίδα του αλλά και στη ζωντανή έκθεση των έργων του Goya και του Velasquez «γεμίζει» από επισκέπτες που περιμένουν κατά δεκάδες μπροστά από αυτές τις κορωνίδες της συλλογής του. Περιμένουν επίσης υπομονετικά στην τεράστια ουρά που σχηματίζεται γύρω από το κτήριο εκμεταλλευόμενοι τη δωρεάν είσοδο 5-7 το απόγευμα. Ουρά γιατί το σύστημα καταγραφής των δωρεάν εισιτηρίων είναι λίγο «απαρχαιωμένο». Αν προσθέσουμε κιόλας ότι κανείς δεν μιλάει άλλη γλώσσα πλην της ισπανικής η δυσκολία μεγαλώνει. Παρόλα αυτά ο Goya τους αποζημειώνει πλήρως.

    • Πολύ ενδιαφέροντα όλ’αυτά Μίνα. Και το ντοκυμανταίρ ήταν καλό. Είχα δει και μια ταινία για τα τελευταία χρόνια του Γκόγια στο Μπορντώ. Όσο για το Πράδο, ήταν το δεύτερο μεγάλο μουσείο που επισκέφτηκα στη ζωή μου, και θυμάμαι πόσο εντυπωσιάστηκα από τον Βελάσκουεθ, τον Ελ Γκρέκο και τον Γκόγια.
      https://peopleandideas.gr/2011/04/21/velasquez/

  • Μίνα Καραγιάννη

    Πραγματικα Λητω ετσι ειναι. Πηγα προσφατα εχοντας δει τοσα και τοσα.
    Ο Velasquez και ο Goya «στηνουν» το Πραδο. Το δε Τολεδο αν και ειναι μια υπεροχα διατηρημενη πολη με βαρια εβραιοισλαμικοκαθολικη ιστορια αξιοποιει τον Greco τοσο πολυ και τοσο καλα. Τι να πει κανεις μονο να ζηλεψει μπορει:-(

    • Είχα πάει και στο Τολέδο, στο σπίτι του Ελ Γκρέκο. Ναι, τι να πούμε, τα έχουμε πει τόσες φορές εξ άλλου. Θυμάσαι, από τα πρώτα μας παράπονα για την Πινακοθήκη, τότε με την έκθεση του Τσίλλερ…Υπάρχουν τόσο ωραία μουσεία και εκθέματα στην Αθήνα και σ’όλη την Ελλάδα, αλλά αν δεν βοηθάει και ο περίγυρος γιατί να έρθουν οι τουρίστες; Μια φωτεινή εξαίρεση που μπορώ να σκεφτώ, εκτός από το Μουσείο Μπενάκη, είναι το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στην Άνδρο, σωστά;

  • Πολυ καλα τα λες. Στην Ανδρο γινονται σοβαρες δουλειες.
    Δεδομενου και του περιορισμενου χρονου των εκθεσεων φαινονται ακομη καλυτερες.
    Φετος εχει μια που θα σου αρεσει νομιζω. Η επιρροη του Βυζαντιου στην γενια του ’30 κλπ. Παλαιοτερα θυμαμαι πιο ρηξικελευθα πραγματα αλλα οι επιλογες δεν ειναι παντα το ιδιο επιτυχημενες. Ειναι και ζητημα οραματος του επιμελητη. Ποιο οραμα να εχει ενας πολυ ηλικιωμενος, χορτατος απο επιτροπες και Δημοσιο Καθηγητης;
    Αντιθετα, η θεματικη της Biennale της Βενετιας ηταν πολυ συγχρονη. Και η δικη μας συμμετοχη εξαιρετικη αν και video. Πολλα ειπαμε. Καληνυχτα Λητω αν δεις τη Φαιδρα πες της χαιρετισματα:-)

  • ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΖΕΠΠΟΥ

    Καλημέρα, κ. Σεϊζάνη Λητώ. Παρακολουθώ εδώ και ένα χρόνο το ηλεκτρονικό περιοδικό σας: «People & Ideas» και ειλικρινά είμαι ενθουσιασμένη από τα θέματά σας. Κυρίως η περί ζωγραφικής, φωτογραφίας και κινηματογράφου θεματογραφία σας μού αρέσει για την πληρότητα, την αναλυτική παρουσίαση καθώς και για την ανοικτή κατάθεση των προσωπικών σας απόψεων και των συνεργατών σας. Το πρόσφατο αφιέρωμά σας στον ισπανό ζωγράφο: Φρανθίσκο Γκόγια καθώς και το αφιέρωμα στον σκηνοθέτη Χίτσκοκ με συνεπήραν. Χαρά στο κουράγιό σας. Και αν γίνεται να βοηθήσουμε κάπως, όσο γίνεται, στη συνέχιση του περιοδικού σας. Επιπλέον και τα κοινωνικά θέματά σας είναι πολύ εύστοχα και επίκαιρα.
    Ωστόσο ένιωσα θλίψη μεγάλη με το σχόλιο της κ. Μίνας Καραγιάννη: «Ποιο όραμα να έχει ένας ηλικιωμένος, χορτάτος από επιτροπές και Δημόσιο Καθηγητής;», η οποία μπορεί να έχει και δίκιο, διότι εγώ δεν ξέρω τον επιμελητή του Μουσείου της Άνδρου… Αλλά ήχησε κάπως αλαζονική αυτή η συγκεκριμένη της γενίκευση. Γνωρίζω λίγα πράγματα σε σχέση με το Αρχαιολογικό Μουσείο της Ρόδου, ιδιαιτέρως σχετικά με τη νέα πτέρυγα Επιγραφικής Συλλογής του, την οποία επιμελήθηκαν του Δημοσίου αρχαιολόγοι…
    Σάς ευχαριστούμε για το έργο σας, κ. Σεϊζάνη. Καλή δύναμη. Με τιμή. Αναστασία Ζέππου από Ρόδο

  • Αγαπητή κυρία Ζέππου, είναι μεγάλη χαρά για μένα και για όλους τους συνεργάτες του People and Ideas, να λαμβάνουμε σχόλια για την ύλη του. Όταν, μάλιστα, είναι και θετικά, η χαρά γίνεται ακόμα μεγαλύτερη, καθώς καταβάλλουμε καθημερινά προσπάθεια για να υπάρχει ποιότητα στο αποτέλεσμα.
    Μπορείτε να μας βοηθήσετε να συνεχίσουμε με πολλούς τρόπους. Ο πρώτος είναι να εξακολουθήσετε να μας διαβάζετε και να προτείνετε και σε άλλους να κάνουν το ίδιο. Ο δεύτερος είναι να υποδεικνύετε θέματα που σας ενδιαφέρουν και με τα οποία δεν έχουμε ακόμα ασχοληθεί. Στα δεξιά της σελίδας, θα βρείτε και άλλους τρόπους με τους οποίους μπορεί να υποστηρίξει κανείς το P and I.
    Όσο γι’αυτό που αναφέρει η κυρία Καραγιάννη, δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω πρόσωπα και πράγματα καθώς δεν ανήκω στον χώρο της Τέχνης. Γράφω για Τέχνη από αγάπη προς τη ζωγραφική κυρίως, αλλά σαν ερασιτέχνις. Η ίδια η κυρία Καραγιάννη, όμως, είναι μουσειολόγος και επιμελήτρια εκθέσεων, οπότε υποψιάζομαι πως είχε κάποιο λόγο που έκανε αυτό το σχόλιο, σίγουρα πάντως όχι από αλαζονεία καθώς την γνωρίζω προσωπικά και δεν είναι τέτοιος άνθρωπος.
    Και πάλι σας ευχαριστώ για το μήνυμά σας και σας εύχομαι καλό καλοκαίρι στην Ρόδο που είναι ένα από τα πιο αγαπημένα μου νησιά. Πολλές φορές σκέφτομαι τον δροσερό αέρα που φυσάει στο Μανδράκι. Πολλούς χαιρετισμούς, Λητώ

Αφήστε ένα σχόλιο για το Μίνα Ακύρωση απάντησης

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.