Έχετε δημιουργική σκέψη; Σας αρέσει να μοιράζεστε τις γνώσεις σας και να διευρύνετε τους ορίζοντές σας; Αν ναι, τότε το People & Ideas είναι για σας. Μπορείτε απλώς να γίνετε αναγνώστης του ή να κάνετε ένα παραπάνω βήμα: να γίνετε επιμελητής περιεχομένου ή δημιουργός περιεχομένου. Έτσι παρακολουθείτε, δημιουργείτε, βιώνετε και μεταδίδετε την μάθηση αεί διδασκόμενοι προς όφελος όλων.

Τι είναι το design thinking;

design_thinking

Το design εξελίχθηκε τα τελευταία χρόνια από επάγγελμα με αντικείμενο την μορφή και τη λειτουργία προϊόντων σε κάτι πολύ ουσιαστικό και πρωτοποριακό, δηλαδή σε μια νέα προσέγγιση για να αναπτυχθούν επιχειρηματικά μοντέλα. Αναφερόμαστε στο design thinking, μια μέθοδο που αναγκάζει τις επιχειρήσεις να σκεφτούν εκ νέου τους κύκλους δημιουργίας και διοίκησής τους και δείχνει πλέον να πείθει και τους πιο διστακτικούς.

Η ιστορία ξεκίνησε το 1950, όταν ο Αμερικανός διαφημιστής Alex Osborn, βελτίωσε την τεχνική του brainstorming και ευαισθητοποίησε τον κόσμο των επιχειρήσεων γύρω από την έννοια της δημιουργικής σκέψης. Τη δεκαετία του ’60 δημιουργείται το πρώτο διαθεματικό πρόγραμμα σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Stanford, σε σχέση με το το product design αλλά εστιασμένο στον άνθρωπο. Στη συνέχεια το 1987, ο Peter Rowe δημοσιεύει το περιοδικό «Design Thinking» από τις εκδόσεις του MIT. Φτάνουμε το 1991 στη δημιουργία της γνωστής εταιρείας IDEO από τον David Kelley , που βοηθάει τις εταιρείες να καινοτομούν και θέτει έναν καινούργιο τρόπο επίλυσης προβλημάτων, μέσα από αποστεγανοποίηση ιδεών, δυναμισμό και επαναπροσδιορισμό τους. Από το 2000 και μετά πολλαπλασιάζονται οι δημοσιεύσεις , τα σεμινάρια και τα μαθήματα πάνω στο Design Thinking στα μεγαλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου. Υπάρχουν πλέον τρεις εξειδικευμένες σχολές Design Thinking, στο Παρίσι, στο Τόκυο και στο Πεκίνο.

Τι είναι το design thinking; Είναι η εφαρμογή των εργαλείων νοητικής σύλληψης που χρησιμοποιούν οι designers για να λύσουν ένα θέμα καινοτομίας, με μια πολυδιάστατη προσέγγιση εστιασμένη στον άνθρωπο. Συνδυάζει τις αναλυτικές ικανότητες των μηχανικών και των επαγγελματιών του marketing, με την ανεπτυγμένη διαίσθηση των δημιουργικών ανθρώπων. Μια κουλτούρα σύνθεσης που ευνοεί τη δυνατή, συνθετική και καινοτόμο σκέψη και όχι την πολύπλοκη.

designthinking

Η αλματώδης εξάπλωσή του είναι καθαρό προϊόν της ανάπτυξης του συνεργατικού web2.0 και της αλλαγής νοοτροπίας που αυτό έχει επιφέρει. Κυριαρχεί πλέον η εμπειρία του χρήστη, που πρέπει να είναι καινούργια, ιδιαίτερη και μοναδική ενώ στο παρελθόν υπερτερούσαν οι υπηρεσίες που ακόμα πιο πριν είχαν πάρει τη θέση των προϊόντων.

Με άλλα λόγια η εφεύρεση μια εμπειρίας δεν είναι τόσο σημαντική όσο είναι η εφεύρεση της εμπειρίας που συνοδεύει την τεχνολογία.

Η προσέγγιση της μεθόδου συνοψίζεται σε τρια κύρια βήματα: (1) εντοπίζω το πρόβλημα και κατανοώ το περιβάλλον του, (2) βρίσκω τη σύλληψη, το κόνσεπτ, την ιδέα που μπορεί να λύσει το πρόβλημα, (3) επινοώ την μορφή που θα πάρει αυτό το κόνσεπτ. Όλα από τη διαμόρφωση του τελικού προϊόντος ώς την διαμόρφωση του επιχειρηματικού μοντέλου μπορούν να βοηθηθούν από το design thinking.

Συγκεκριμένα η δουλειά με τον τρόπο design thinking ακολουθεί τη λογική της συν-δημιουργίας: τα τμήματα μιας εταιρείας δεν θα δουλεύουν ξεχωριστά αλλά θα ακολουθούν μια διαθεματική προσέγγιση που θα ευνοήσει τη συλλογική ευφυία. Επίσης ακολουθείται ένα είδος διανοητικής γυμναστικής τύπου “ανοίγω-κλείνω”που θα παρουσιάζει εναλλάξ φάσεις διαίσθησης και ανάλυσης. Τέλος, στηρίζεται πάρα πολύ στη έρευνα εδάφους ώστε να κατανοηθούν πλήρως και εξ ολοκλήρου οι ανθρώπινες εμπειρίες και να υπάρξει μια πιο ολιστική προσέγγιση έναντι της κλασσικής ποσοτικής και ποιοτικής μελέτης.

Εταιρείες όπως Apple, Dyson, Samsung, Swatch χρησιμοποιούν το design thinking ως κύριο στρατηγικό παράγοντα και πηγή καινοτομίας πολύ περισσότερο από ένα απλό περιτύλιγμα.

Δείτε παρακάτω ένα ενδιαφέρον ντοκυμαντέρ (trailer) για το θέμα.

Σχολιάστε το άρθρο

Αφήστε ένα σχόλιο

Σας άρεσε το άρθρο; Πείτε μας τη γνώμη σας.